Toimisto

Olen Sini-Mari Lepistö, Sastamalan Opiston ja musiikkiopiston rehtori. Olen innokas musiikin harrastaja. Käyn laulutunneilla ja tykkään laulaa niin italialaisia antiikin aarioita kuin kotimaisia kansanlaulujakin. Laulaminen on aina hauskempaa yhdessä, ja laulan isommissa ja pienemmissä kuoroissa. Lisäksi toteutin juuri lapsuuden haaveeni ja aloitin alttoviulun opiskelun musiikkiopistossa. Olen harrastanut pienestä pitäen tanssin eri tyylilajeja klassisesta baletista reggaetoniin, ja musiikkitaju on siinä sivussa päässyt kehittymään. Musiikki liittyy myös rakkaaseeni harrastukseeni juoksuun: hyvä biisi kuulokkeissa saa väsyneenkin jalan nousemaan. Musiikissa parasta on oppimisen ilo ja ilmaisun voima. Musiikki kuuluu kaikille!

Sini-Mari Lepistö

Olen Tuomas Honkkila ja opetan musiikkiopistossa pianonsoittoa, yhteismusisointia sekä säestän oppilaita. Musiikissa parasta on sen loputon vapaus; erilaisia tyylilajeja ja suuntauksia löytyy lukemattomia, joista jokainen voi löytää itseään kiehtovia piirteitä, joiden avulla oppia vahvuuksiensa ja kiinnostustensa kautta. Vapaa-ajallani tykkään puuhata syntetisaattorien parissa, lukea ja lenkkeillä.

Tuomas Honkkila

Olen Jukka Rajala, Sastamalan musiikkiopiston apulaisrehtori. Ennen rehtorin töitä toimin muusikkona ja trumpetinsoiton opettajana. Trumpetti on soittimena kiehtova; se on oikeastaan metalliputki, johon loihditaan ääni sopivasti puhaltamalla. Musiikkia sillä voi soittaa laidasta laitaan; klassista, jazzia, viihdettä, poppia ja mitä milloinkin. Trumpetinsoiton aloittaminen on helppoa, alkuun päästään nopeasti ja musiikkiopistolta voi saada soittimen vasta-alkajalle lainaksi. Tällä hetkellä suuri kiinnostukseni kohde on moderni musiikki, jossa ääntä voidaan muokata sähköisesti soiton aikana. Myös suurilla orkesteriteoksilla on aina paikka sydämessäni. Vapaa-aika kuluu koirien parissa puuhatessa ja mahdollisimman paljon merellä.

Jukka Rajala


Opettajat

Olen J-P Alanen ja opetan musiikkiopistossa kitaransoittoa. Soittoharrastukseni alkoi 7-vuotiaana pianolla mutta vaihtui klassisen kitaran opintoihin 11-vuotiaana. Myöhemmin mukaan tuli vielä sähkökitara sekä kiinnostus musiikkiteknologiaa kohtaan. Työnkuvani koostuukin nykyään opetuksesta, keikoista sekä ajoittain äänitys- ja tuotantotyöstä. Monipuolisuus ja ennakkoluulottomuus musiikissa onkin asia, jota tuon esiin myös opetuksessa. Vapaa-ajallani puuhailen musiikkia, vietän aikaa perheen parissa, käyn kuntosalilla ja ulkoilen

Olen Niko Björlin ja toimin musiikkiopistossa pianonsoitonopettajana ja säestäjänä. Soittotunneilla opiskellaan pianonsoiton tekniikkaa, soitetaan monipuolisesti erilaista ohjelmistoa, sekä kehitetään musiikillista itseilmaisua saaden valmiuksia pitkäaikaiseen musiikin harrastamiseen. Tunneille ovat tervetulleita kaikenikäiset ja -tasoiset soittajat. Soitonopettajan työn ohella olen toiminut muusikkona erityisesti laulumusiikin parissa, sekä säveltänyt myös hieman omaa musiikkia. Vapaa-aikani kuluu musiikin kuuntelun, kitaransoiton, ulkoilun, sekä elokuvien merkeissä.

Olen Venla Huttunen ja opetan musiikkiopistossa musiikin hahmotusaineita. Musiikinteorian opettaminen on inspiroivaa, innostavaa ja suunnattoman mielenkiintoista. Parhaita hetkiä on nähdä oppilaan saavan oivalluksia omasta luovuudestaan ja innostuvan musisoinnista mukavan tekemisen äärellä. Mupe on tärkeä oppiaine, sillä se luo siltaa oman instrumentin, luovuuden sekä musiikillisen tietotaidon välille. Vapaa-ajalla sävellän, sovitan, musisoin, lenkkeilen ja vietän aikaa perheeni kanssa.

Olen Nina Kaitaranta ja opetan musiikkiopistossa laulua. Laulunopetus on monipuolista, luovaa ja mukavasti haastavaa työtä, jossa vuorovaikutus ja musiikin parissa yhdessä tekeminen inspiroi ja antaa paljon myös opettajalle. Harrastan monenlaista: talvella avantouintia ja kesällä veneilyä sekä laulan kuorossa ja käyn tanssitunneilla. Teen myös omia kappaleita ja uuden laulun valmistumisen hetkion yksi kivoimmista jutuista mitä tiedän.

Nina Kaitaranta

Olen Olavi Kallasjoki ja opetan käyrätorven soittoa ja kerhoja kaikille vaskipuhaltimille musiikkiopistossa. Yhteismusisointi on iloa tuottavaa niin opettajalle kuin oppilaille. Muistankin, kuinka hauskaa oli lapsena soittaa puhallinorkestereissa Kotkan seudun musiikkiopistossa. Monipuolinen musiikin kuunteleminen ja soittaminen antaa syvyyttä muusikkouteen ja on loputtoman mielenkiintoista. Tätä ajatusta ja soiton iloa toivon välittäväni oppilailleni. Vapaa ajalla olen totinen penkkiurheilija ja etenkin jääkiekko ja muut joukkuelajit ovat minulle tunteita herättävää katsottavaa. Itsekin nautin höntsäilystä ja sauvakävelystä. Viehekalastus, pilkkiminen ja veneily ovat myös minulle mieluinen tapa olla luonnossa.

Olavi Kallasjoki

Olen Mirjami Koskiluoma. Opetan viulunsoittoa ja ohjaan jousiryhmiä musiikkiopistossa. Yhteismusisointi on minulle asia, johon haluan sydämestäni kaikkia oppilaita kannustaa. Nuoruuteeni kuului erittäin vahvasti nuorten sinfoniaorkesteri Vivo, jossa taitavien soittajien joukossa harjoittelumotivaationi säilyi hyvänä. Mahtavien musiikillisten elämysten lisäksi orkesterin leirit ja konserttikiertueet sekä tietysti tärkeät muusikkoystävät ja opettajien kannustus loivat vahvan pohjan ajatukselle, että musiikista tulee ammattini. Soiton opettamisessa parasta minulle on pitkäjänteinen työskentely ja sitä kautta työn tulosten näkeminen sekä mahdollisuus oppia itsekin lisää joka päivä. Oppilaani ovat uskomattoman hieno porukka; niin monenlaisia mahtavia persoonallisuuksia, keskenään todella erilaisia oppijoita ja mainioita musikantteja.

Mirjami Koskiluoma

Olen Peppi Lautala ja opetan klarinetin ja saksofonin soittoa sekä Sastamalan että Huittisten musiikkiopistoissa. Instrumenttiopetuksen lisäksi tykkään ohjata erilaisia yhteissoittokokoonpanoja. Vaikka sekä klarinetin että saksofonin ääni syntyy ruokolehdykän värähtelystä, niiden soinnissa ja käytänteissä on eroavaisuuksia. Molemmilla soittimilla voidaan kuitenkin soittaa kaikenlaista melodista musiikkia yksin tai yhdessä. Klarinetin- ja saksofoninsoittoharrastuksen voi aloittaa kouluikään tullessa, mutta kaikenikäiset ovat tervetulleita soittotunnille!
Opettajana minulle on tärkeää, että instrumentin perusteiden hallinnan lisäksi oppilas saa monipuolisia työkaluja hahmottaa ja soittaa musiikkia eri tyylilajeissa omalla yksilöllisellä soundillaan. Vapaa-ajallani käyn kiinnostavissa konserteissa, seuraan ajankohtaisohjelmia ja uppoudun oppimaan uutta aiheesta jos toisestakin.

Olen viulun- ja alttoviulunsoiton opettaja Pauliina Lehtinen. Käytän opetuksessani Suzuki-metodia, jossa soiton voi aloittaa jo varhain; nuorin oppilaani onkin tällä hetkelle 3-vuotias. Myös vanhemmat ovat tervetulleita tunneilleni! Suzuki-metodissa opetuksessa käytetään monenlaisia apuvälineitä, joilla tunnit pidetään hauskoina ja luovina. Vapaa-ajallani hoidan puutarhaa ja soitan kaikenlaista musiikkia pianistiope Sakari Lipastin kanssa.

Pauliina Lehtinen

Esittely tulossa!

Olen Ulriika Lustig ja opetan musiikkiopistossa oboensoittoa. Minulle on tärkeää, että oppilas saa olla soittotunneilla oma itsensä ja saa rentoutua musiikin avulla arjen keskellä. Yritän aina tunneilla asettaa sellaiset tavoitteet, jotka on mahdollista saavuttaa kohtuullisella harjoittelulla. Oboe on monipuolinen puhallinsoitin, jolla voi soittaa kaikentyylistä musiikkia aina Harry Potterista Mozartiin. Lisäksi oboisteja on vähän, minkä vuoksi soitettavaa riittää paljon erilaisissa kokoonpanoissa.

Aloitin oboensoiton 8-vuotiaana Pirkanmaan musiikkiopistossa. Hain alun perin nokkahuiluun, mutta oppilaspaikat olivat täynnä ja minulle ehdotettiin vaihtoehdoksi oboeta. Kotona olimme kuunnelleet klassista musiikkia ja ensimmäisellä soittotunnilla tajusin, että oboe on se kaunisääninen soitin, jota olin Sibeliuksen musiikissa ihaillen kuunnellut! Mieleeni musiikkiopistosta ovat jääneet upeat hetket ja konsertit erilaisissa orkestereissa sekä onnistumisen ilo soittotunneilla.

Vapaa-ajalla ulkoilen ja luen dekkareita. Vanhempieni koira ja eläimet ylipäänsä ovat minulle tärkeitä ja haaveenani olisi saada jossain vaiheessa oma koira. Seuraan myös urheilua ja suosikkilajini on koripallo, jota pelasin aikoinaan.

 

Olen Sakari Lipasti, ja opetan musiikkiopistossa pianonsoittoa, ohjaan yhteissoittoryhmiä sekä toimin säestäjänä muiden instrumenttien soittajille. Tunneillani tärkein asia on soittamisen ilo ja oppilaan musiikillisten mieltymysten huomioiminen. Pianotuntien avulla saat perustaidot soittimen hallintaan, ja samalla avautuu mahdollisuus esimerkiksi monenlaiseen yhtye- ja bändisoittoon. Opetustoiminnan lisäksi toimin itse musiikin parissa erilaisten soittokeikkojen ja konserttien kautta. Vapaa-ajallani kiinnostuksen kohteitani ovat etenkin kirjallisuus ja luonnossa liikkuminen.

Sakari Lipasti

Olen Marja Nevankallio. Opetan musiikkiopistossa kanteleensoittoa ja ohjaan kamarimusiikki- ja kanteleyhtyeitä. Pidän klassisen ja uudemman musiikin lisäksi eri musiikkityylien raja-aitojen ylittämisestä, säveltämisestä, improvisoinnista ja toisten kanssa soittamisesta. Tämä näkyy myös opetuksessani – oppilaiden kanssa on hauskaa toteuttaa kaikenlaisia sävellys-, yhteissoitto- ja konserttiprojekteja. Vapaa-ajan kiinnostuksen kohteisiini kuuluu kissojeni kanssa leikkiminen, toimintaterapian opiskelu ja metsissä retkeily.

Marja Nevankallio

Olen Ilmari Niemi ja opetan rumpuja sekä lyömäsoittimia musiikkiopistossa. Ohjaan myös lyömäsoittajien yhteismusiikkiryhmiä sekä rumpuryhmiä. Rumpujen ja lyömäsoittimien soitto on todella monipuolista ja niillä soitetaankin lähes kaikkia musiikin eri tyylilajeja. Tavoitteeni on, että jokainen oppilaani löytää oman juttunsa lyömäsoittimien laajasta maailmasta! Opetustyön lisäksi soittelen rumpuja erilaisissa yhtyeissä, kuten bilebändeissä ja lyömäsoittimia erilaisissa kokoonpanoissa, kuten orkestereissa. Vapaa-ajallani käyn katsomassa mielelläni konsertteja, äänittelen ja kuvailen erilaisia rumpuvideoita sekä liikun luonnossa ja kalastan.

Olen Simo Rantanen ja opetan Sastamalan musiikkiopistossa kitaran, sähkökitaran ja sähköbasson soittoa. Ohjaan lisäksi bändejä ja alakouluilla bändikerhoja. Soittamisen olen aloittanut pianolla, mutta muutaman pianon ääressä vietetyn vuoden jälkeen vaihdoin kitaraan ja bassoon. Erityisesti sähkökitaran soittamiseen kuuluu luonnollisena ja olennaisena osana improvisointi, joka tarkoittaa sitä, että musiikkia luodaan samalla hetkellä kuin sitä esitetään. Improvisointia harjoitellaan kitaratunneilla ahkerasti. Harrastuksiini kuuluu liikunta eri muodoissa, metsän antimien keräily ja tietenkin soittaminen improvisoiden.

Simo Rantanen

Olen Miia Spenato, iloinen, idearikas ja helposti lähestyttävä Huittislainen muskaritäti. Työskennellyt olen päiväkodeissa, seurakunnissa, lasten laulunopettajana ja vetänyt yksityistä muskaria. Lisäksi keikkailen itse laulaen. Musiikkiin liittyvää toimintaa ja tapahtumia olen ollut tuottamassa monen yhdistyksen jäsenenä. Vapaa-aikani kuluu vanhan kotimme remontoinnissa ja kolmen tiibetinspanielin hoitamisessa. Matkailu ja ystävät ovat myös tärkeitä perheellemme.

Miia Spenato

Olen Harri Topi ja opetan musiikkiopistossa sellonsoittoa. Sello on hyvä ja monipuolinen soitin, jonka ääniala on laaja ja laaja on myös äänentuoton moninaisuus. Opetuksessani tärkeää on erityylisten kappaleiden soittaminen, ja soittotekniikan valjastaminen itseilmaisuun. Pidän monipuolisesti erilaisesta musiikista, hyviä tai huonoja musiikkityylejä ei olekaan. Vapaa-ajalla soitan aktiivisesti erilaisissa kokoonpanoissa ja teen omaa musiikkia. Musiikki onkin työ ja harrastus.

Harri Topi

Olen Lauri Tuomisto ja opetan musiikkiopistossa harmonikansoittoa. Alun perin olen kotoisin Jurvasta Etelä-Pohjanmaalta, mutta nykyisin asustelen Tampereella. Vuosien varrella olen keikkaillut ja konsertoinut monissa erilaisissa kokoonpanoissa, joista eniten harmonikkaduona kaksoisveljeni kanssa. Harmonikan monipuolisuus soittimena on kiehtonut minua aina. Vapaa-ajallani harrastan monipuolisesti urheilua, joista tärkeimpinä mainittakoon maantiepyöräily ja hiihto.

Lauri Tuomisto

Olen Katariina Välimäki ja opetan musiikkiopistossa huilun- ja pianonsoittoa. Lisäksi johdan alkeispuhallinorkesteria yhdessä kollegani Olavi Kallasjoen kanssa. Opettajana minulle on tärkeää, että oppilas löytää oman juttunsa musiikin parissa. Mielekkäät kappaleet, improvisointi, säveltäminen ja soittoergonomia ovat osa tätä musiikin maailmaan tutustumista. Nautin musiikin avulla tunteiden ilmaisemisesta ja vuorovaikutuksesta yleisön kanssa.

Katariina Välimäki