Takaisin ajankohtaisiin
31.10.2024 | Asuminen
Uimahalli viitesunnitelma
Viitesuunnitelmakuva Sastamalan uimahallista

Sastamalan kaupunginhallitus saa maanantaina 4.11.2024 hyväksyttäväkseen Sylvään koulun tontille nousevan uuden uimahallin ja liikuntahallin hankesuunnitelman.

Viitesuunnitelmien mukaan uimahalli-/liikuntahallikokonaisuuden kerrosala on 7 670 kem2. Rakennuskompleksin on suunniteltu valmistuvan vuoden 2028 alkuun mennessä. Uimahalli-/liikuntahallin arvioitu vuosittainen kävijämäärä on noin 100 000 henkeä.

− Hankkeen suunnittelu on edennyt aikataulussa ja eri käyttäjäryhmien tarpeita on huomioitu laajasti. Valmistuessaan uusi uimahalli ja liikuntahalli kattavat Sastamalan keskustan alueen liikunta- ja tapahtumatilojen tarpeet pitkälle tulevaisuuteen, kertoo kaupunginjohtaja Jarkko Malmberg.

Monipuoliset ja joustavat tilaratkaisut

Suunnitelmien mukaan uimahalliin toteutetaan kuuden radan kuntoallas, hyppyallas, kylmäallas, poreallas, lasten kahluuallas, lasten opetusallas sekä monitoimi-/terapia-allas hierontapistein. Allastekniikassa kiinnitetään huomiota tekniikan elinkaareen, energiatehokkuuteen ja toimintavarmuuteen.

Liikuntahalli tulee aktiiviseen ja monipuoliseen käyttöön ja se tarjoaa laajat eri lajien harrastusmahdollisuudet monenlaisille käyttäjäryhmille. Liikuntasalin yhteydessä on myös monitoimitila, joka tukee esimerkiksi erilaisia voimistelu- ja tanssitoimintoja. Hallin 300 hengen katsomoparvi varustetaan kokoontaitettavalla katsomolla. Katsomoparven lattiatila toimii arkikäytössä juoksusuorana. Liikuntahalli soveltuu erinomaisesti myös erilaisten juhlien ja kulttuuritapahtumien järjestämiseen jopa 1 000 hengelle.

Uimahallin pukutilojen yhteyteen tulee monipuolinen ja toiminnallinen kuntosali. Liikuntaesteisille on huomioitu erillinen sauna puku- ja pesutiloineen. Näiden yhteydessä on myös kokoustila, jolloin tilaa voi vuokrata yksityissaunaksi.

Uimahallin ja kuntosalin pukuhuonetilat toteutetaan naisten ja miesten yhteispukuhuoneena, jossa on vaatteiden vaihtoa varten erilliset pukukopit sekä

säilytyskaapit. Lisäksi uimahallin pukutiloissa on kahden kouluryhmän tarpeisiin suunnitellut yhteispukutilat. Liikuntahallin tilat varustetaan kuudella erillisellä pukeutumistilalla.

Kaikessa tilasuunnittelussa on kiinnitetty huomiota esteettömyyteen ja tilojen monikäyttöisyyteen. Myös tilojen siivottavuus ja kosteudenkestävyys on suunnittelussa huomioitu.

Uimahalli-/liikuntahallin sijoittuminen Sylvään koulun tontille ja lukion läheisyyteen mahdollistaa tilojen käytön myös osana perusopetusta ja lukion kurssitarjontaa. Tarjolla voisi olla esimerkiksi ohjattua ja tavoitteellista uintiharrastusta osana valinnaisainetarjontaa.

Lippujen hinnat kohtuullisella tasolla

Uimahalli-liikuntahalli-rakennus toteutetaan kiinteistöyhtiömallilla, jossa Sastamalan kaupunki vuokraa tilat perustettavalta kiinteistöyhtiöltä ja kilpailuttaa ulkopuolisen operaattorin, joka vastaa uimahalli- ja kahviotoiminnasta. Kiinteistöyhtiö puolestaan vastaa tilojen hallinnoinnista ja ylläpidosta. Liikuntasalin ja monitoimitilan käyttö ja varaaminen ei eroa muista kaupungin liikuntatiloista.

Operaattorin palkkio sidotaan porrastettuna uimahallin kävijämäärään ja Sastamalan kaupunki saa lipputulot sataprosenttisesti. Tällä pyritään siihen, että operaattori pyrkii maksimoimaan uimahallin kävijämäärän.
– Lopullinen lipunmyyntihinta päätetään operaattori- ja kokonaiskulujen tarkennuttua, mutta tavoitteena on pitää lippujen hinnat kohtuullisella tasolla, toteaa tekninen johtaja Kimmo Toukoniemi.

Hankkeen kustannusarvio on 24,2 miljoonaa euroa ja vuosittaisten kokonaiskulujen arvioidaan olevan noin 2,3 miljoonaa euroa. Lopullisiin kustannuksiin vaikuttavat mm. rahoituskustannukset, lopulliset käyttö- ja operointikustannukset sekä lipunmyyntitulot.

Esityksen mukaan uimahalli-/liikuntahallihanke toteutetaan projektinjohtourakkana, jossa kilpailutetaan tavoite- ja kattohinta sekä projektinjohtopalkkio. Samaa urakkamallia on käytetty Sastamalassa onnistuneesti juuri valmistuvassa Mouhijärven yhtenäiskoulussa. Tilaaja ja urakoitsija jakavat tavoite- ja kattohinnan välisen riskin. Mikäli kattohinta ylittyy, vastaa urakoitsija ylittyneistä kustannuksista sataprosenttisesti. Tavoitehinnan alittuessa urakoitsija ja tilaaja jakavat kustannussäästön.