Sastamalan Kyläkyyti-liikennepalvelun käyttöehdot - Sastamalan kaupunki
Takaisin ylös

Sastamalan kaupunki

in English По-русски

Termillä ei löydetty valmiita ehdotuksia hakusanalle. Voit kuitenkin suorittaa haun painamalla enteriä.

Ajankohtaista


Tällä sivulla ei ole ajankohtaisia tiedotteita.

  RSS

Miten toimin kun haluan kyytiin?

Palvelualue

Lisätietoja kokeilusta

Käyttöehdot

Sastamalan Kyläkyydin käyttöehdot

Sastamalan Kyläkyyti-liikennepalvelun käyttöehdot

Päivitetty 12.3.2019

YLEISTÄ

Nämä käyttöehdot koskevat mobiilisovelluksella tilattavaa Sastamalan kaupungin kaikille avointa kutsuliikennepalvelua nimeltä “Kyläkyyti”. Käyttäjän tulee lukea huolellisesti ja hyväksyä nämä käyttöehdot ennen kyydin tilaamista.

Sastamalan Kyläkyyti on liikennepalvelu, joka kuljettaa asiakkaat tekemiensä tilausten perusteella osoitteesta osoitteeseen yhdistäen eri asiakkaiden tilaamia matkoja samoille autoille ja reiteille. Asiakkaan tilaama kyyti voidaan yhdistää muiden samaan suuntaan kulkevien asiakkaiden tilaamiin kyyteihin ja siksi matkan lähtö- ja/tai saapumisajat sekä matka-aika voivat joustavasti muuttua ilmoitettujen rajojen sisällä. Autoille muodostetaan reitit ja aikataulut asiakkaiden määrittelemien lähtö- ja määränpäiden perusteella, ja kuljettaja poimii ja jättää asiakkaat tämän aikataulun mukaan.

Liikennepalvelun tuottaa Sastamalan kaupunki, joka tilaa siihen tarvittavan kuljetuspalvelun suomalaisilta asianmukaisen luvan omaavilta taksi- ja joukkoliikenneyrityksiltä.

HINTA

Kyydin hinta ilmoitetaan etukäteen sovelluksessa tilauksen yhteydessä.

TILAAMINEN

Kyyti tilataan etukäteen mobiililaitteisiin ladattavalla sovelluksella ilmoittamalla mihin ja mistä haluaa matkustaa. Asiakas sitoutuu maksamaan ilmoitetun hinnan tilauksen yhteydessä, ja maksu veloitetaan asiakkaan sovellukseen tallentamalta maksuvälineeltä matkan päättymisen jälkeen. Kunkin sovelluksen tarjoaja määrittelee käytettävissä olevat maksuvälineet, ja käyttäjän on hyväksyttävä kyseisen sovelluksen käyttöehdot. 

Maksu suoraan kuljettajalle ei ole mahdollinen.

Asiakas voi matkustaa vain tilauksessa ilmoittamaansa määränpäähän saakka eikä matkaan voida tilauksen jälkeen tehdä muutoksia.

Ennen tilauksen tekemistä tarkista, että noutopiste, määränpää, haluttu ajankohta sekä matkustaja- ja matkatavaratiedot ovat oikein kyytitarjouksessa. Huomioi, että vaikka pääsääntöisesti kyydin noutopiste on määrittelemäsi osoite, se voi joissain tapauksissa olla niin sanottu Kyytistop, jonne kootaan useita matkustajia tietyn alueen sisällä.

Ennakkotilauksia on mahdollista tehdä aikaisintaan viisi päivää ennen matkan ajankohtaa. Ennakkotilausten noutoaika ilmoitetaan aikavälinä, joka tarkentuu, kun tiedetään, yhdistyykö reittiin muita asiakastilauksia. Tarkempi aika ilmoitetaan hyvissä ajoin ennen aikaisinta mahdollista noutoaikaa.

TILAUKSEN PERUMINEN

Kyytitilauksen voi perua maksutta. Asiakkaan tulee aina perua tilaus, mikäli hän ei aio hyödyntää sitä, jotta autot vapautuvat muiden asiakkaiden käyttöön.

MAKSUNPALAUTUKSET

Maksua ei palauteta virheellisesti tilatuista kyydeistä. Tarjoamme täyden maksupalautuksen, jos tilatun palvelun tuottaminen epäonnistuu muusta kuin asiakkaasta tai ylivoimaisesta esteestä johtuvasta syystä. Ylivoimaiseksi esteeksi katsotaan esimerkiksi vaikeat sääolosuhteet, poikkeukselliset liikenneolosuhteet, työtaistelut yms.

ASIAKKAAN NOUTAMINEN

Reaaliaikaisesti päivittyvä noutoaika näytetään asiakkaalle viimeistään 10 minuuttia ennen aikaisinta mahdollista noutoaikaa. Tämän jälkeen asiakas voi myös seurata auton saapumista sovelluksen kartalla. Ole ilmoitetussa noutopisteessä ilmoitettuna noutoaikana. Kuljettaja ei voi odottaa yksittäistä asiakasta yli luvatun noutoajan, koska kuljettajan pitää pysyä muille asiakkaille luvatussa aikataulussa.

Asiakkaan tulee ilmoittaa puhelinnumeronsa tallentamalla se tilaussovelluksessa, jotta kuljettaja voi soittaa hänelle, mikäli noutopisteen sijainnissa on epäselvyyttä ja kuljettaja ei löydä asiakasta. Mikäli auto on paikalla ilmoitetun mukaisesti, mutta asiakas ei, eikä asiakas ole tallentanut puhelinnumeroaan tilaussovelluksessa, kuljettaja joutuu jatkamaan matkaa ilman asiakasta eikä maksua tällöin palauteta.

Tässä vaiheessa  asiakkaan on mahdollista soittaa myös itse suoraan sovelluksesta joko kuljettajalle tai kuljetusyrityksen palvelunumeroon, mikäli kyydin saapumisessa ilmenee ongelmia. Kyseessä voi alueesta riippuen olla maksullinen palvelunumero.

TILAUSNUMERO TOIMII LIPPUNA

Tilausnumero toimii matkalippuna, ja sinun tulee esittää tai kertoa se kuljettajalle, kun nouset kyytiin. Jos tilaat kyydin toiselle henkilölle, hänen tulee myös kertoa kyydin tilausnumero kuljettajalle.

MAKSU PERITÄÄN KAIKISTA HENKILÖISTÄ

Kaikkien matkustajien määrä on ilmoitettava tilausta tehtäessä, myös lasten ja saattajien, ja näistä peritään maksu. Tilaus oikeuttaa matkaan ainoastaan tilauksessa ilmoitetulle matkustajamäärälle. Jos tarvitset pyörätuolipaikkaa tai saattajaa mukaasi, tilaa kyyti puhelimitse kuljetusten ohjauskeskuksesta.

Tilauksen matkustajamäärää ei voi tilauksen jälkeen enää muuttaa. Kuljettaja ei voi toimia itsenäisesti matkustavien lasten tai muiden apua tarvitsevien henkilöiden avustajana tai saattajana. Jos matkustaja tarvitsee saattajan, hänet pitää myös ilmoittaa matkustajaksi tilauksessa. Vanhemmat tai huoltajat ovat täydessä vastuussa alaikäisten toimista, vaikka lapsi matkustaa ilman saattajaa.

MATKATAVARAT

Kaikkien muiden matkatavaroiden kuin käsimatkatavaroiden määrä on ilmoitettava tilausta tehdessä. Käsimatkatavara on pidettävä sylissä tai jaloissa häiritsemättä muita matkustajia. Yksi matkatavarayksikkö vastaa normaalikokoista matkalaukkua. Myös päivittäistavaraostokset luetaan matkatavaraksi, jos niitä ei voi pitää sylissä tai jaloissa viemättä tilaa muilta matkustajapaikoilta. Myös rollaattori, lastenrattaat, taittopyörä tai pyörätuoli, jotka voidaan taittaa pieneen tilaan, vastaavat kukin yhtä matkatavarayksikköä ja ne tulee aina ilmoittaa matkatavaroina tilausta tehdessä. Matkatavaroista voidaan periä maksuja. Kuljettajalla on oikeus olla ottamatta kyytiin asiakasta, jonka matkatavaroiden määrä ylittää tilauksessa ilmoitetun.

Tavaroita, joita ei koskaan tule laittaa tavaratilaan ovat mm. valuutta, arvokkaat arvopaperit kuten shekit, joukkovelkakirjat tai maksumääräykset, passit, ajokortit, todistukset, korut, kannettava elektroniikka kuten kamerat, matkapuhelimet, kannettavat tietokoneet, tabletit ja muut särkyvät esineet sekä lääkkeet ja koti- ja autonavaimet. Kaikki tavaratilassa kuljettavat matkatavarat tulee olla pakattuna siten, että ne kestävät normaalia käsittelyä ja mahdollista siirtymistä rahtitilassa matkan aikana. Ilmoita kuljettajalle etukäteen, jos matkatavaroissasi on herkästi särkyvää tai erityisen arvokasta sisältöä. Emme kuljeta vaarallisia matkatavaroita. Varaamme oikeuden pyytää sinua avaamaan laukkusi kuljettajan tai muun yhtiön toimihenkilön tarkastusta varten sinun läsnä ollessasi, jos turvallisuussyistä sen arvioidaan olevan välttämätöntä.

Matkatavaroiden katoamisesta tai vahingoittumisesta tulee ilmoittaa joko sovelluksen asiakaspalveluun tai sähköpostitse osoitteeseen support@kyyti.com. Emme korvaa hävinneitä tai rikkoutuneita matkatavaroita, jos ilmoitusta ei ole tehty. Enimmäiskorvausvastuu matkatavaroiden osalta on rajattu 200 euroon.

PYÖRÄTUOLIASIAKKAAT

Pyörätuolin kuljettaminen on mahdollista, mutta pyörätuoli on ilmoitettava matkatavaroissa ja taitettava tavaratilaan. Asiakkaalle ei tarjota saattopalvelua, joten varauduthan siihen, että jos tarvitset avustajaa joko lähtö- tai saapumisosoitteessa, kuljettaja ei voi toimia avustajana. Jos tarvitset pyörätuolipaikkaa tai saattajaa mukaasi, niin tilaa kyyti puhelimitse kuljetusten ohjauskeskuksesta.

LEMMIKKIELÄIMET

Lemmikkien kuljettaminen on mahdollista, mutta lemmikit on ilmoitettava matkatavaroissa (yksi lemmikki vastaa yhtä matkatavarayksikköä) ja niistä voidaan periä lisämaksu. Kuljettaja voi kieltäytyä kuljettamasta lemmikkejä, joiden voidaan perustellusti olettaa aiheuttavan häiriötä tai olevan vaaraksi muille matkustajille tai kuljettajalle. Palveluntarjoaja ei vastaa matkustajalle mahdollisesti aiheutuvista allergisista reaktioista, joita kuljetettavat tai aikaisemmin kuljetetut lemmikkieläimet voivat matkustajalle aiheuttaa.

TUPAKOINTI KYYDISSÄ EI OLE SALLITTU

Autoissa ei saa tupakoida tai käyttää sähkötupakkaa. Kuljettaja voi vaatia matkustajaa poistumaan kyydistä, mikäli tämä ei noudata tupakointikieltoa eikä välittömästi lopeta tupakointia kuljettajan pyynnöstä.

ALKOHOLIN KÄYTTÖ KYYDISSÄ EI OLE SALLITTU

Autoissa ole ei sallittua nauttia alkoholijuomia eikä käyttää huumaavia aineita. Kuljettaja voi vaatia matkustajaa poistumaan kyydistä, jos tämä ei noudata tässä mainittua kieltoa. Huumaavien aineiden käytöstä tehdään myös ilmoitus poliisille.

AUTON SOTKEMISESTA JA VAHINGOITTAMISESTA PERITÄÄN KORVAUS

Mikäli asiakas aiheuttaa auton likaantumisen (esim. pahoinvoinnin seurauksena) tai vaurioittaa autoa, on asiakas velvollinen korvaamaan siivous- ja korjauskulut suoraan kuljetusyritykselle. Kuljettaja voi veloittaa korvauksen asiakkaalta suoraan autossa tai lähettää laskun jälkikäteen. Asiakas voi tarvittaessa olla yhteydessä asiakaspalveluun, jos korvausvaatimuksessa on epäselvyyksiä.

EI HÄIRINTÄÄ KYLÄKYYDISSÄ

Palveluntarjoajalla on nollatoleranssi kaikenlaisen häirinnän ja epäasiallisen käyttäytymisen suhteen. Kuljettajalla on velvollisuus poistaa kyydistä asiakas, joka häiritsee muita matkustajia tai kuljettajaa seksuaalisesti, rasistisesti tai muulla epäsopivalla tavalla, eikä kehotuksesta huolimatta välittömästi lopeta häirintää. Häirintää on käytös, jonka kohde tulkitsee häirinnäksi, loukkaavaksi tai muutoin epäasialliseksi. Kuljettajalla on oikeus kieltäytyä ottamasta kyytiin asiakasta, joka käyttäytyy aggressiivisesti tai tavalla, jonka perusteella hänen voidaan ilmeisesti olettaa häiritsevän tai olevan vaaraksi muille matkustajille. Kuljettajalla on oikeus estää edellä kuvatulla tavalla kanssamatkustajaa häirinnyttä asiakasta poistumasta kyydistä samassa osoitteessa kuin häirinnän kohteeksi joutunut asiakas, jos kuljettajan harkinnan mukaan häirinnän kohteeksi joutuneen turvallisuus olisi muuten uhattuna. Palveluntarjoaja pidättää oikeuden olla ottamatta kyytiin asiakasta, joka on aiemmin palvelua käyttäessään syyllistynyt edellä kuvattuun häirintään eikä ole kehotuksen saatuaan lopettanut häiritsevää tai epäasiallista käyttäytymistä. Edellä kuvatuissa tilanteissa kyydistä poistetuille tai kyydistä jätetyille ei korvata maksetun kyydin hintaa.

MATKAKETJUT

Jos käytät Sastamalan Kyläkyytiä osana matkaa (esim. jatkaaksesi matkaa toisella liikennepalvelulla), varmistathan riittävän vaihtoajan kulkuvälineestä toiseen vaihtaessasi. Palveluntarjoaja rajaa korvausvastuunsa Sastamalan Kyläkyyti-palvelun hintaan, jos myöhästyt jatkoyhteydestä. Vaikka pyrimme täsmällisyyteen ilmoitetuissa ajoissa, emme voi taata minuuttiaikataulua, emmekä hyvitä kyydin hintaa vähäisissä myöhästymisissä. Jos haluat varmistua, että saavut määränpäähäsi ajoissa, tee kyytitilaus asettamalla saapumisaika lähtöajan sijaan.

PALAUTTEET JA REKLAMAATIOT

Palautteet ja reklamaatiot koskien Sastamalan Kyläkyyti-palvelua on toimitettava sähköpostitse osoitteeseen support@kyyti.com. Palautetta voi lähettää myös tilaussovelluksen kautta ja osoitteessa support.kyyti.com.

HENKILÖTIETOJEN KÄSITTELY

Toistaiseksi Sastamalan Kyläkyyti-palvelun voi tilata mobiilisti Kyyti Operointi Oy:n Kyyti-sovelluksella, johon käyttäjän on rekisteröidyttävä, mikäli hän haluaa käyttää Sastamalan Kyläkyyti-palvelua. Rekisteröityessään Kyyti-sovellukseen, käyttäjän on hyväksyttävä rekisterinpitäjän eli Kyyti Operointi Oy:n tietosuojaselosteen mukainen henkilötietojen käsittely. Kyyti Operointi Oy luovuttaa Sastamalan Kyläkyyti-palvelun käyttäjien henkilötietoja Sastamalan kaupungille. Sastamalan kaupunki ylläpitää omaa rekisteriä Kyläkyyti-palvelun käyttäjistä. Kyyti Operointi Oy:n Euroopan unionin tietosuoja-asetuksen (2016/679) 13 ja 14 artikloiden mukainen tietosuojaseloste on luettavissa osoitteessa www.kyyti.com/privacy.

Mikäli käyttäjä ei halua rekisteröityä Kyyti-sovellukseen, hän voi tilata Sastamalan kutsuliikennepalvelua puhelimitse kuljetusten ohjauskeskuksesta.